Degrave, PaulineHugot, IrisIrisHugot2025-05-142025-05-142025-05-142022https://hdl.handle.net/2078.2/29932Na een gestage daling van het aantal leerlingen die Nederlands als eerste vreemde taal willen leren, zijn er enkele studies uitgevoerd naar de rol van motivatie, het belang van het delen van de Vlaamse cultuur in dit geval en contacten tussen taalgemeenschappen als sleutelelementen bij het leren van een vreemde taal (Mettewie, 2018). L. Mettewie, professor aan de Universiteit van Namen, heeft talrijke studies verricht over taalverwerving en de gevolgen daarvan voor de betrekkingen tussen de taalgemeenschappen in België. In het verlengde van deze sleutelfactoren zullen we daarom kijken naar de opvattingen en gevoelens van leraren wanneer zij geconfronteerd worden met leerlingen die niet erg gemotiveerd zijn om Nederlands te leren als een van de nationale talen van hun land, in vergelijking met hun motivatie voor de Engelse taalcursus. Het doel van deze scriptie was dan ook een contrastieve analyse te maken van de moeilijkheden die leerkrachten Engels en Nederlands ondervinden bij de omgang met Franstalige leerlingen in de federatie Wallonië-Brussel. In het kader van dit proefschrift hebben tien taaldocenten die lesgeven in verschillende scholen van de Federatie Wallonië-Brussel deelgenomen aan interviews over de moeilijkheden die ze ondervinden bij het geven van vreemde talen (Nederlands/Engels). Deze interviews werden vervolgens geanalyseerd in vergelijking met studies die reeds over het onderwerp waren verricht.There has been a steady decline of students wanting to learn Dutch as a first foreign language. Because of this, studies have been conducted on the role of motivation, the importance of sharing the Flemish culture, and contacts between language communities as key elements to learning a foreign language (Mettewie, 2018). L. Mettewie, a professor at the University of Namur, has directed many studies on language acquisition and its impact on relationships between language communities in Belgium. Following these key factors, we will look at teachers' point of views and their feelings around students who are not motivated to learn Dutch, one of the national languages of their country, compared to their motivation to learn English. The aim of this dissertation was to make a comparative analysis of the difficulties encountered by English and Dutch teachers with French-speaking students in the Walloon-Brussels Federation. Within the framework of this thesis, ten language teachers teaching in different schools in the Walloon-Brussels Federation participated in interviews around the difficulties encountered when learning foreign languages (Dutch/English). These interviews were then analyzed in comparison with previous studies on the subject.  FWBenseignantsculturecontactmotivationdifficultésanalyse comparativecommunautéssystèmeattitudeMoeilijkheden van taalleerkrachten in de FWBtext::thesis::master thesisthesis:37677