No Thumbnail Available
Files
Aigret-58911600-2024.pdf
Closed access - Adobe PDF
- 981 KB
Details
- Supervisors
- Faculty
- Degree label
- Abstract
- In deze masterproef onderzoeken we het gebruik van muziek in leerboeken binnen de lessen Nederlands in de Fédération Wallonie Bruxelles. Muziek heeft veel voordelen voor het leren en het vreemdetaalverwervingsproces. Leerkrachten van deze talen gebruiken deze leerboeken vaak om hun lessen te verrijken en te diversifiëren. Daarom bestaat deze studie. Door een diepgaande analyse van de op muziek gebaseerde activiteiten die in deze handboeken te vinden zijn, zullen we de realiteit van het voorstel voor op muziek gebaseerde hulpmiddelen zien. Het doel van deze studie was om het aantal voorgestelde activiteiten en al hun kenmerken te ontleden en diepgaand te analyseren: of de liedjes authentiek of kunstmatig materiaal zijn, wat er van de leerlingen gevraagd wordt, welke vaardigheden en deelvaardigheden gemobiliseerd worden, enz. Uit dit onderzoek bleek dat de meeste bestudeerde schoolboeken vrijwel geen liedjes bevatten en dat slechts één serie schoolboeken eruit sprong. De oefeningen tonen veel variatie en omvatten verschillende vaardigheden. Er bestaat dus een kloof tussen de theorie van studies over de invloed van muziek op de vreemdetaalverwerving en de praktische toepassing ervan door de schrijvers van dit lesmateriaal. De moeilijkheden waarmee de leerkrachten en studenten wordengeconfronteerd moeten niet worden vergeten.