No Thumbnail Available

Leermiddelen in de les Nederlands: onderzoek naar het gebruik van leermateriaal in de les Nederlands in de federatie Wallonië-Brussel door leerkrachten van het secundair onderwijs

(2024)

Files

Gregoire_8344-21-00_2024.pdf
  • Closed access
  • Adobe PDF
  • 2.05 MB

Details

Supervisors
Faculty
Degree label
Abstract
Het volgende onderzoek gaat over de ervaringen van de leerkrachten Nederlands als vreemde taal met betrekking tot hun gebruik van leermiddelen in de federatie Wallonië-Brussel. Het doel van deze studie, waarbij gebruik wordt gemaakt van een online vragenlijst, is om te focussen op de soorten gebruikte leermiddelen, de moeilijkheidsgraad om deze verschillende leermiddelen te vinden en ook de behoeften van de leerkrachten Nederlands in de federatie Wallonië-Brussel op het vlak van leermiddelen. Het doelpubliek bestaat uit leerkrachten Nederlands uit het secundair onderwijs in de federatie Wallonië-Brussel. Van hen stemden er 58 in om de online vragenlijst te beantwoorden. Op basis van de ontvangen antwoorden kunnen bepaalde conclusies en verbeterpunten worden getrokken. Uit deze studie blijkt dat handboeken nog steeds het meest gebruikte leermiddel zijn voor de leerkrachten Nederlands in de federatie Wallonië-Brussel. Hoewel het aantal beschikbare leermiddelen geen probleem lijkt te zijn, lijkt het taalniveau van de beschikbare leermiddelen het gebruik ervan in de weg te staan. Het gebruik van authentiek lesmateriaal is ook wijdverspreid onder leerkrachten Nederlands in de federatie Wallonië-Brussel, hoewel de aard van dit leermateriaal kan variëren. In dit onderzoek hebben de leerkrachten Nederlands van de federatie Wallonië-Brussel duidelijk hun moeilijkheden, behoeften en ervaringen uitgedrukt met betrekking tot het gebruik van leermiddelen in hun lessen.