No Thumbnail Available

Het gebruik van de moedertaal en de doeltaal tijdens de lessen Nederlands (Kwalitatief onderzoek in twee Waalse scholen)

(2020)

Files

Hupet_44541500_2020.pdf
  • Open access
  • Adobe PDF
  • 1.15 MB

Details

Supervisors
Faculty
Degree label
Abstract
Eerdere studies hebben aangetoond dat het gebruik van de moedertaal tijdens vreemdetaallessen een zekere rol kan spelen in de verwerving van de vreemde taal (Macaro, 2001). Andere onderzoeken hebben gewezen op het belang van het exclusieve gebruik van de doeltaal tijdens L2-lessen (Chambers, 1991). Toch staat het onderzoek naar het gebruik van de doeltaal (Nederlands) en de moedertaal (Frans) tijdens de lessen Nederlands in Waalse scholen nog in de kinderschoenen. In deze studie wordt het gebruik van de doeltaal (Nederlands) en de moedertaal (Frans) tijdens de lessen Nederlands in twee Waalse scholen onder de loep genomen. In het kader van dit onderzoek werden er zes leerkrachten uit twee Waalse scholen tijdens hun lessen Nederlands geobserveerd. Hun taalgebruik werd dieper geanalyseerd. Klassen uit het vierde, vijfde en zesde jaar uit het Algemeen Secundair Onderwijs werden geselecteerd. De resultaten wijzen uit dat het Frans nooit verdwijnt tijdens de lessen Nederlands. Hoewel de doeltaal meer gebruikt wordt in de derde graad (vijfde en zesde jaar), neemt het Frans steeds een belangrijke plaats in. De theoretische en praktische implicaties van deze studie worden in het laatste hoofdstuk van deze masterproef besproken.